Spotkanie z minister Anną Zalewską

10 grudnia  2018r. w Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog” odbyło się spotkanie minister edukacji Anny Zalewskiej z przedstawicielami reprezentatywnych związków zawodowych.

Tematem spotkania była ocena pracy nauczycieli oraz potrzeba odbiurokratyzowania oświaty.


Nowe, „przejściowe”  rozporządzenie, dotyczące oceny pracy nauczycieli, ma zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2019r., natomiast do 30 kwietnia 2019 roku będą trwały prace strony związkowej i MEN nad ostateczną wersją rozporządzenia, które ma wejść w życie z dniem 1 września 2019 r.


Do przedłożonego do konsultacji społecznych projektu, który ma wejść w życie 01.01.2019r., uczestniczący w spotkaniu przedstawiciele Branży Oświaty Forum Związków Zawodowych zgłosili następujące zastrzeżenia:

  • brak przepisów obligujących dyrektorów do zapewnienia niezbędnych warunków finansowych, organizacyjnych i technicznych umożliwiających nauczycielom realizację zadań i przedsięwzięć pozwalających nauczycielom na spełnienie kryteriów na najwyższą ocenę pracy
  • wiązanie kryteriów oceny pracy z awansem zawodowym
  • wprowadzenie wskaźników oceny poszczególnych kryteriów w skali 0 - 3
  • pozostawienie kryteriów, które są niemożliwe do spełnienia m.in. dla pracowników poradni psychologiczno – pedagogicznych.


Uważamy, że dodatek finansowy dla nauczyciela uzyskującego najwyższą ocenę pracy powinien przysługiwać wszystkim nauczycielom, bez względu na stopień awansu zawodowego.


Ponownie zaproponowaliśmy by kryteria i wymogi stawiane nauczycielom były opisane językiem efektów uczenia się, analogicznie jak są opisywane kwalifikacje w ramach zintegrowanego systemu kwalifikacji.


W trakcie, dyskusji po raz kolejny  strona związkowa domagała się podniesienia nakładów na oświatę oraz wyższego niż proponowany, poziomu podwyżek płac dla nauczycieli.


Poza tym,   także po raz kolejny,  pojawił się  postulat doprecyzowania art. 42 ust. 2 pkt 2 Karty Nauczyciela,  dotyczącego tzw. zajęć i czynności statutowych.


Omawiając biurokratyzację w oświacie Ewa Tatarczak zwróciła uwagę, że nie tylko działania wynikające z decyzji dyrektorów ( nie mających oparcia w aktach normatywnych ) powodują jej rozrost ale przyczyniają się do niej także decyzje organów prowadzących czy organów nadzoru pedagogicznego. Biurokratyzacja ma także swoje źródło w obowiązującym prawie np. orzeczenia, zgodnie z wymaganiami,  są coraz bardziej rozbudowane a ich napisanie jest coraz bardziej czasochłonne.


W odpowiedzi minister A. Zalewska zakomunikowała, że w ramach prac Zespołu ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych przesądzono, że uczniom będzie wydawane jedno orzeczenie, przy czym nie doprecyzowała czy będzie ono wydawane przez poradnie czy przez zespoły ds. niepełnosprawności.